fredag 29 maj 2009

Mumssallad


Så här gjorde jag denna fantastiska sallad. Jag började med att dela zucchinin på längden och skära den i tunna skivor. De fräste jag i olivolja och under tiden skivade jag en rödlök som jag la i salladsskålen. I med de färdigstekta zucchinin och sedan stekte jag bacon direkt i samma stekpanna. Jag delade paketet på mitten och så la jag i de två halvorna i stekpannan med den fetaste sidan ner. Sedan är det bara att dela försiktigt på skivorna när de börjar bli "svettiga". Jag tycker det är gott när baconen är välstekta men inte för mycket så att det sedan bli torrt (eller "kremerat" som Loffe Carlsson sa om baconen på frukosten i Stjärnor på slottet!).

Under tiden skar jag en lite kryddig korv i slantar och när jag fiskat upp baconen och den vilade på en tallrik stekte jag korvslantarna i baconfettet. Ja, det blir ganska mycket fett i pannan och en LCHF:are skulle väl sörpla i sig det också. Men jag låter faktiskt baconen rinna av på hushållspapper.

Vad hade jag mer? Rucolasallad och en halv avokado var. Som ni ser så har jag delat den och lagt halva på min tallrik. Egentligen skulle man kunna skära ner den i tärningar och blanda i salladen, men jag vill vara säker på att få exakt halva. Jag älskar avokado så mycket så jag är paniskt rädd för att få mindre än halva när vi är två som delar ... sån är jag! Ja, man kan ju ha turen att få mer än halva också, men risken att få för lite väger tyngre!

Svarta oliver, vit balsamvinäger, svartpeppar och lite salt. Extra olivolja behövs knappt och det är bra att vara försiktig med saltet också när det är både bacon och oliver med.

1 kommentar:

  1. Mmm..vad gott - det ska jag prova!

    Jag prenumererar på Matmagasinet - så jag hoppas att den ligger i brevlådan när jag kommer hem ikväll - perfekt läsning i helgen :)

    SvaraRadera