fredag 29 maj 2009

Gröt med ägg – i


Jag har på senare tid läst om folk som knäcker ett ägg i gröten för att få ett högre proteininnehåll. Jag tyckte det lät otroligt äckligt, men kände att jag var tvungen att prova! Och det var faktiskt ingen skillnad alls i smaken, men antagligen mättar det längre och det är ju alltid bra.

Så jag kokar havregrynsgröt som vanligt. 1 dl havregryn och knappt 2 dl vatten. Lite salt och sedan brukar jag ta i kanel och kardemumma. Jag kokar tills den är ganska tjock, eftersom ägget gör att det blir lite lösare och jag gillar inte när det är FÖR löst. Jag tar av kastrullen från spisen och knäcker i ett ägg. Sedan får man röra ganska bestämt och ordentligt med en slev så att det blandas ordentligt och inte ägget koagulerar i några stora bitar. Det har aldrig hänt men det känns inte som att det skulle vara särskilt aptitligt.

Ovanpå ligger några matskedar kokosflingor och hackade nötter. Jag tog sojamjölk till eftersom det är mitt öde nu för tiden. Inte speciellt gott, men så här på gröten funkar det.

Nu ska vi se hur länge jag får vara mätt.

3 kommentarer:

  1. Nå - hur länge var du nu mätt? Använder du hela ägget eller "bara" gulan?

    //Magnus

    SvaraRadera
  2. Haha, jag minns faktiskt inte riktigt, men lite längre mättnadskänsla infann sig nog. Ägg är perfekt på det sättet, men ack så svårt att få i sig på morgonen ibland.

    Hela ägget ska i.

    /Klara

    SvaraRadera
  3. Idag har jag testat denna variant.. Det såg - vad ska jag säga - motbjudande ut? Men okej, man ska ju inte enbart titta, hehe. Det funkar att blunda och äta.. Undrar nu bara om jag får ha det gamla vanliga sockret och mjölken i? Hela ägget förresten? Beror inte det på vad man är ute efter? Bara vitan innehåller väl proteinet men 0 fett? Bara gulan dubbelt så mycket fett som protein och hela ägget ungefär lika mycket. Kolhydraterna är nästan obefintliga, eller är jag fullständigt ute och cyklar nu?

    Har du andra tips på enkla "gi"-frukostar? Jobbar skift som lastbilschaufför (inte så pigg på gröt med ägg kl 03.30 xD ) och slarvar tyvärr med kosten. Skulle behöva tips/råd om enkel frukost och enkla luncher att ta med i lastbilen.

    //Magnus

    SvaraRadera