onsdag 6 maj 2009

Ännu en morotssoppa



Det blev morotssoppa redan i går kväll och jag gjorde riktigt mycket så att det räckte till lunch i dag. Morötter kokas i slantar. Röda linser kokas i en kastrull vid sidan om. Vatten hälls av men spara morotsvatten. Lägg ihop morötter och linser, tillsätt en burk kokosmjölk, mixa. Salta, peppra, kayenpeppra, häll i lite vit balsamvinäger eller citron, riven vitlök, örtsalt ... smaka, smaka, smaka. Ekologisk buljong kan gå an, men det funkar med bara salt och kryddor. Färsk ingefära kan vara gott också, men det hade jag inte hemma.

Dessutom passade soppan ganska fint med rosorna som jag fick när jag föreläste på Vuxenskolan i Malmö i går. Tack!

I morgon drar jag i väg på tjejhelg i Köpenhamn, tre nätter. Regnet står som spön i backen så kanske blir det en blöt helg på mer än ett sätt!

Trevlig helg! Känns lite slappt att säga det redan på onsdagen ...

3 kommentarer:

  1. Hoppas att du får en härlig helg!

    SvaraRadera
  2. Oh, hoppas att din helg blir UNDERBAR!
    Morotssoppa är gott föresten!!

    SvaraRadera
  3. Ja, den härliga helgen kan ni ju läsa om ovan ... ;-)

    Rabarberpaj är svårt eftersom det kräver ganska mycket socker för att man ska klara av det sura. Och för att locka fram det som är positivt med rabarbersmaken. För visst är det gott! Jag får återkomma när jag har provat, så får vi se hur mycket socker det blev.

    SvaraRadera