lördag 16 maj 2009

Fredagsmys


I dag lördag kommer vänner på middag och jag kände på mig att kylen skulle bli full efter min tur till mataffären. Så i går blev det lite påhitt av sånt som kan betraktas som "rester". En pesto av ramslök och mandel som Camilla tipsade om. Och tydligen hade de pratat om det på "Trädgårdsfredag". Det blev gott med olivolja och citron. Salt och peppar. Ramslöken smakar vitlök och det blev ganska starkt. Till det lättkokt vitkål med vinägrett och kokta rödbetor med det samma. Stekt falukorv är kanske inte så mycket fredagskänsla, men det smakade bra till. Jag fick ta en liten klick crème fraiche för att Tora hade kryddat den själv. Annars ska jag hålla nere på det så blir hyn nästan bra. Oliver, morotsstavar, pinjenötter. Voila!

3 kommentarer:

  1. Hej Klara!
    Vad kul att du testat ramslökpesto, det tänker jag testa imorgon. Idag gjorde jag en sallad med ramslök i istället för rödlök, toppengott.
    Vår Stockholmsweekend gick i stöpet för sonen blev akut sjuk.
    Ha det bra

    SvaraRadera
  2. Hej igen!
    Glömde ju säga att det verkar vara en toppenidé att göra en bok om hur man förvandlar en koloniträdgård till ett paradis.
    Kram

    SvaraRadera
  3. Synd att resan inte blev av! Hoppas sonen är frisk nu!
    Nu har vi lagt ett bud på kolonilotten, så får vi se vad som händer ...
    Kram!

    SvaraRadera