tisdag 26 maj 2009

Korv med mos, fast GI


Till lunch blev det en stekt lite kryddig korv och till det hummus och sallad.

Hummus går supersnabbt att göra. Till två personer tar jag en burk med kikärtor. Sköljer dem i kallt vatten och lägger dem i en mixerskål. Jag häller i kanske 2 msk olivolja, pressad saft ur en halv citron, 1/2 tsk malen spiskummin (jag tar inte mått, utan det här är ca), lite salt och peppar och 2-3 msk kallt vatten. Sedan mixar jag ordentligt och smakar av om det behövs mer av något. Salt är bra om man är lite försiktig med i början och smakar sig fram istället.

Salladen är blek/stjälkselleri, rödlök, morötter och vinägrett. Sedan blev det en klick av paprikasåsen som blev kvar sedan i går. Och ett gäng mungbönor.

1 kommentar:

  1. Jag provade ditt recept med korv & squash-spett med sötpotatis ur boken Barnens GI-mat igår. Åh, vad gott det var med sötpotatis till korv! Och lättlagat. Fast barnen åt ju varken squash eller sötpotatis... Men jag hoppas att de blir inspirerade av mig och ändrar sig inom sinom tid :)

    SvaraRadera