tisdag 5 maj 2009

GI-pytt i panna


Ibland när jag handlar och vill göra något snabbt så tänker jag på de olika momenten som kommer när jag sedan står vid spisen. I detta fall valde jag till exempel små hela champinjoner eftersom jag då inte behöver skära dem i skivor. Den starka korven (scans salscicha eller vad den hette, 90 % kött och ingen glutamat) behöver minimal tid i pannan. Så det jag behövde göra var att skiva rödlöken och zucchinin (och korven). Sedan fräste jag allt i kokosolja och hällde på lite balsamvinäger, kryddade med salt och peppar. De färdigkokta linserna var det bara att hälla i på slutet så att de blev lite varma. Maten blev klar på 10 minuter tror jag.

Annan snabbmat kan vara gravad eller rökt lax, burkar med bönor som bara behöver olja, vinäger och kryddor. Parmaskinka, ägg i olika former, oliver, nötter och frön. Något jag ofta försöker tänka på är att göra lite mer än vad som går åt av till exempel grönsaker och kokt bulgur, när jag gör hummus, bönsallader o.s.v. Sådana saker håller sig flera dagar i kylskåpet och blir snabbt en god måltid.

Sedan tycker jag helst att maten ska få ta tid, men det är ju inte alltid det är förenligt med hur verkligheten ser ut!

3 kommentarer:

  1. Looks yummy, though I am not able to read the recipe due to unknown language its written in !

    SvaraRadera
  2. Jag är en ganska nybliven GI-ätare. Önskar jag hade dig hemma i mitt kök varje dag. Allt verkar så lätt för dig och dessutom lagar du den maten jag alltid har längtat efter.

    SvaraRadera
  3. Hej Gunilla! Var bor du, så kommer jag!!
    Hehe, skämt å sido så önskade jag ibland att jag kunde servera hela världen god mat!

    Det här med om det är lätt eller ej är också en fråga om övning. Visst ligger det något i det där irriterande "övning ger färdighet". Det sa alltid min mamma när jag var liten och ung, och hon har ju rätt. Ju mer man håller på ju enklare blir det!

    Lycka till! Kram!

    SvaraRadera