måndag 2 februari 2009

lunch på nygatan


Idag blev det en helt vegetarisk lunch. Jag kokade rödbetorna efter kaffet i förmiddags, så var de färdiga lagom till lunch. Jag hade en påse vanliga och nästan en hel påse gula och de fick koka tillsammans. Knappt hälften gick åt till två portioner så nu kan vi äta betor i morgon också. Kokt dinkel, hel sådan, tillsammans med rostade pumpakärnor, torkade tranbär och olivolja, vit balsamvinäger, salt och peppar. Vi hade tre små avokador som såg ut att vara på upphällningen så de mosade jag tillsammans med pressad citron, salt och peppar. När jag väl öppnade avokadorna visade de sig vara riktigt fina så det blev ett bra mos. Jag blandade även ner en halv deciliter "pesto" som var kvar från igår (rucola + rostade solrosfrön + olivolja + citron + vitlök + salt + peppar). Det hela var mycket gott. Vid bordet tog vi lite extra olivolja, salt och peppar på rödbetsbitarna. Vi blev mätta och hoppas att det håller i sig ett tag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar