onsdag 11 februari 2009

Gårdagens ...


Igår skulle jag på föräldrarådsmöte på kvällen och Tora kom ungefär samtidigt hem från dansen. Då är det bra med en gryta som kan stå på spisen en stund och sedan äter man när man har tid. Så jag åt först och sedan när jag gick satt Tora och Hans och åt.

Chili con carne
4–5 personer
500 g färs (blandfärs, nötfärs, lammfärs ...)
3 vitlöksklyftor
2 msk tomatpuré
2–3 dl passerade eller krossade tomater
2 burkar bönor eller linser (svarta, kidney, vita ...)
eller motsvarande mängd hemkokta
salt och peppar

Fräs färsen i oliv- eller rapsolja tillsammans med riven vitlök. Tillsätt tomatpuré och passerade tomater. Låt det hela koka ihop några minuter. Tillsätt sedan bönorna och smaka av med salt och peppar. Chilipeppar är naturligtvis också gott. Och man kan även ha i olika sorters grönsaker som paprika, svamp, zucchini. Denna variant är lite barnanpassad, d.v.s. till mitt barn. Servera med grönsaker. Jag hade finstrimlat vitkål och blandat med olja, vinäger, salt och peppar, färsk basilika, fröblandning (pumpa, psyllium, sesam).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar