tisdag 24 februari 2009

Kalciumlunch


Eftersom jag slutat med mjölkprodukter blev jag plötsligt lite nojig över att jag får i mig för lite kalcium. Jag har ett tag tagit extra kalciumtillskott ett tag, för jag hade läst att man kunde ha lättare att gå ner i vikt av det (jojo, som jag raaaaaaaaasade i vikt!), men det sägs ju också att det inte är helt säkert att kroppen kan tillgodogöra sig vitaminer i pillerform.

Så jag kollade helt enkelt på slv:s hemsida och räknade ut vad jag behövde äta på en dag. I vanliga fall räcker det ju med några skivor ost och några dl yoghurt ... men ska man äta gröna grönsaker och dyligt så blir det en del. Till exempel 200 g broccoli, 100 g spenat, 100 g rucola, 150 g sardiner, 50 g sesamfrön (jag har ju tahini på mackan på morgonen så det är ju bra!) och 50 g torkade fikon. Allt det alltså.

Därför såg min lunchtallrik ut så här! Kokt broccoli med dressing och lite sesamfrön, sardiner i tomatsås och två kokta ägg. Jag får nog fila på lite fler alternativ för detta var så där!

I kväll har vi haft en trevlig matlagningskurs och då fick mina "elever" göra lax med örter och vitlök, kikärts- och mangomos, spenat- och rucolasallad med vindruvor, bulgursallad med pumpa och russin, rostade mandlar och till efterrätt chokladmousse (utan grädde). Supergott och nu ska jag snart sova!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar