onsdag 11 februari 2009

Påfyllning i skafferiet


I förrgår var jag i Lund och passade då på att gå i en lite större matvaruaffär. Eller egentligen i en affär som jag vet har lite roligare och bredare sortiment på sådant som jag gillar. För storleken har ju ofta inte någon koppling till hur roligt det är, eller hur? I affären alltså.

Ja, jag är antagligen lite knäpp, men jag tycker att det är roligt att strosa bland hyllorna och se om det har kommit något nytt bland det ekologiska, bland grynen, teerna eller chokladen. Och den här gången hittade jag en ny sorts bönor som heter Flageoletbönor och dessutom Belugalinser som jag förut bara har hittat i specialbutiker och på nätet. Sedan blev det ekologiska kikärtor och storpack pumpakärnor.

Belugalinserna är små och svarta. Egentligen är de snyggast innan de är kokta, så de kan ju pryda sin plats på en hylla. Men sedan måste man ju koka dem, vilket går ganska fort, och då blir de lite gråare. Men de är väldigt goda tycker jag, och det passar att helt enkelt hälla på lite olja och vinäger och salt och peppar. Sedan kan man skoja till det med hackade färska örter och rostade frön eller hackade nötter. De passar också bra i grytor. Flageoletbönorna ska jag koka någon dag snart, så återkommer jag med recept och utlåtande. Belugalinserna behöver förresten inte ligga i blöt innan, det är ju bra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar