torsdag 19 februari 2009

Morgonmat


I dag på morgonen stekte jag några plättar. Jag tycker att det är trevligt med lite omväxling ibland och just i dag hade jag denna smet i kylskåpet.

Den är gjord på gröt. 1 dl gryn (fullkornsgrynblandning, havregryn eller dinkelflingor) kokas med 2 dl vatten. Låt det svalna. Knäck i två ägg, 2 msk krossade linfrön, 1 dl sojamjöl, 1/2–1 dl vatten och krydda med 1 tsk malen kardemumma. Tillsätt också 1 tsk bakpulver och en banan i bitar. Mixa allt med mixerstav till en smet. Ta den lilla mängden vatten först och spä med mer ifall det behövs. Har man inte tillgång till mixer får man blanda för hand och sedan mosa bananen med en gaffel innan man tillsätter den. Stek i omgångar i smör eller olja. Plättstorlek är lagom. Medelvarmt är bäst, och låt dem stabilisera sig ordentligt innan du vänder.

Smeten kan man ha i kylskåpet 2-3 dagar eller så steker man alla plättar på en gång och har dem på lut. Passar till frukost, mellanmål och till exempel utflyktsmat.

Jag åt den med blåbär som hade tinat, inget socker på. Och vid sidan en liten avokado med lite salt och så svart kaffe. Jag har faktiskt vant mig vid att äta bären utan socker. Jag tycker det smakar bra ändå. Men är man skeptisk så tar man lite och så kan man jobba på att minska dosen successivt.

Sojamjöl kanske inte är den vanligaste ingrediensen i våra hem, men jag tycker det är en mer och mer användbar produkt. Just när man gör plättar eller till exempel en pajdeg. Sojamjöl innehåller mycket protein och har ett lågt GI. Sedan innehåller det ju inget gluten så det är inte något man kan använda när man bakar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar