lördag 7 februari 2009

Lax är gott!


Jag vet att det är många som tycker att det kan bli för mycket lax ibland. Både vad det gäller den egna fantasin och kanske när man äter ute. Själv tröttnar jag väldigt sällan på lax. Så här kommer gårdagens lunch!

Laxen tinar jag i mikron ifall den är fryst. Sedan steker jag den på medelstark värme. Man kan ta antingen oliv- eller rapsolja eller smör. Inte margarin gud förbjude. Det ska du inte ens ha hemma! Lite salt och peppar. Vad det gäller olika fabrikat på lax så kan man säga att jag köper aldrig de billigaste märkena, eftersom jag har märkt att de ofta inte håller någon bra kvalitet. Så det får bli någon av de stora märkena. Eller de ekologiska. När det finns färska laxsidor köper jag ofta det.

Nåväl, tillbaka till lunchen. Jag hade kokta haricot verts kvar sedan middagen kvällen innan så de hackade jag och blandade med bitar av kokt rödbeta. Olivolja, vinäger, salt och peppar. Sedan åt vi också Hans surkål! Den gjorde han för några veckor sedan och nu är den mogen att äta. Recept blir alldeles för komplicerat att skriva ner här, men är ni intresserade så kan ni söka på nätet. Det är väldigt nyttigt, och gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar