torsdag 5 februari 2009

Två dagens på raken



I förgår skar jag mig i tummen och kom av mig lite med både det ena och det andra! Det är inte så farligt som det kändes från början, men lite ont gör det fortfarande.

Så nu får ni både dagens och gårdagens lunch. Båda är ju riktiga "gott och blandat" och det är väl så min lunchmat brukar se ut. I går var det kokta rödbetor, kokta bönor med vinägrett, 2 kokta ägg (men jag orkade bara 1 1/2), avokadomos (avokado, citron, salt och lite vitlök), sardiner i tomatsås som knappt syns, hackade pistachnötter och så lite paprika.

Dagens är parmaskinka, morot-paprika-fräs-med en överbliven hemmagjord tomatsås+färsk ingefära och gurkmeja, pesto på rucola och rostade solrosfrön + olivolja, citron, vitlök, salt och så en liten hög vildrismix (från Saltå Kvarn, jättegott!)

Det mesta är mat-tager-vad-man-haver och mycket kan man ha ett par dagar i kylen och plocka av. Koka extra av ris, bulgur, olika matiga grönsaker m.m. Och peston håller ju också ett tag. Avokadomos, guacamole, är godast nygjord, så det gäller inte allt. Men annars är det bara att låta fantasin och färgerna flöda!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar