fredag 13 februari 2009

Rött, rött, rött


Nu när det är så vitt ute kan det vara trevligt med något färglatt att äta. Så till lunch i går blev det rödbetsoppa. Jag satte på en kastrull med vatten. Under tiden det kokade upp så skalade jag ett kilo rödbetor och rev dem i min matberedare. Det går naturligtvis lika bra att riva de för hand, men då kan man nog inte räkna med att det hela är färdigt lagom till det att vattnet kokar. I med rödbetorna och så får de koka ca 10 minuter. Kanske längre, men bitarna ska kännas mjuka. Jag rev de ganska grovt men tog å andra sidan inte tiden när de kokte.

Under tiden gjorde jag en hummus. 2 burkar kikärtor, sköljda, mixade med 2 msk sesampasta, några matskedar olivolja och saften av 1/2–1 citron. Det är en smaksak hur mycket citron man vill ha. Smeten ska bli ganska slät tycker jag. 2 vitlöksklyftor, rivna eller pressade rör jag i för hand när det hela är mixat. Smaka av med salt och peppar och malen spiskummin om man vill ha det.

När rödbetorna var färdigkokta hade jag i lantbuljong (René Voltaire har ett bra pulver utan transfetter och smakförstärkare) och lite extra salt och så peppar så klart. Hummusen på knäckebröd om man som jag inte äter mjölkprodukter. Annars går det naturligtvis bra med smör och ost.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar