torsdag 19 februari 2009

Ärtsoppetorsdag


Torsdag och jag blev sugen på ärtsoppa. Jag brukar köpa Änglamarks ekologiska, den är också vegetarisk. Den är god och jag saknar inte alls de små suspekta köttslamsor som brukar finnas i den vanliga. I vilket fall som helst så tycker jag att färdig ärtsoppa kan vara ett bra alternativ när man är stressad och har svårt att hinna med matlagningen. Tora, hennes kompis Olivia och Hans åt några pannkakor var efter soppan, men jag var nöjd utan.

Till kvällen blev det en annan snabb och smidig lösning. Vi var i en jättebra pulkabacke ganska sent på eftermiddagen, där Tora till och med åkte skidor för första gången. Naturligtvis lärde hon sig att åka skidor på en kvart! Stolt mamma ...!

Nåväl, åter till maten. När vi kom hem var vi hungriga och dessutom skulle Hans iväg på tennis. Hade en färdig tomatsås i kylen som jag gjorde i går, men det kan funka med en enkel färdig tomatsås med så lite tillsatser som möjligt. Jag hade köpt färs och två burkar kidneybönor. Jag fräste färsen, i med tomatsåsen och sedan med de sköljda bönorna. Sedan behövdes bara lite extra salt och peppar och lite chili. Till denna goda chili con carne åt vi surkål, men det går bra med en sallad eller bara skurna grönsaker.

2 kommentarer:

  1. Åh vad duktig Tora är! :)
    Dina pannkakor ser supergoda ut. Jag ska köpa sojamjöl idag och prova till frukost imorgon - perfekt en lördag.
    Jag läste om att du uteslutit alla mjölkprodukter pga vuxenacne. Jag har samma problem, så jag tänkte prova jag med. Hur lång tid tog det tills du märkte skillnad? Är det mjölksockret man ska undvika? Isåfall går det väl bra att dricka laktosfri mjölk - för havremjölk var inte så gott...

    SvaraRadera
  2. När jag läste om vuxenacne så stod det att det är mjölkproteinet som är boven. Sålunda kan man inte äta några mjölkprodukter alls. Alltså inte laktosfria heller. Jag har skippat mjölken i kaffet för länge sedan men i teet är det svårt. Men det får gå! Jag märkte skillnad med en gång, sedan har jag fått två-tre små utbrott i samband med mens, men annars är det STOR skillnad. Jag har ätit pyttelite chévreost och något litet med mjölk, men försöker undvika det. Soja-produkterna är bättre tycker jag. Finns mjölk och yoghurt. Men kolla så att det inte är de sötade varianterna. Annars får man tänka mycket grönsakersröror, örtröror och bönröror istället för vanlig sås till maten.
    Kanske kan man prova sedan om det funkar till exempel med feta- och chévreost eller yoghurt och andra syrade produkter.
    Lycka till med sojaplättarna!

    SvaraRadera