måndag 8 juni 2009

Spenatplättar


Den här bilden gör inte maten rättvisa, faktiskt!
I dag satt jag och rättade korrektur till kommande bok och då fick jag syn på detta recept. Bilden i boken har ju Hans tagit och den är naturligtvis mycket snyggare. Men den får ni vänta på! Man kan med fördel även ha en klick crème fraiche till det här om man tål det. Jag tog även en avokado, men den kom inte med på bild för jag var så hungrig!

I dag fick jag ett roligt samtal. En man sa när jag svarade: "Jag vet inte om jag har kommit rätt, men jag har en häst i Tyskland som jag skulle vilja ha förd till Sverige". "Öööööh?" sa väl jag och sedan frågade jag "Men vad söker du?". Jag vet inte om jag räknade med att han skulle säga "En GI-författare", för egentligen var det en ganska korkad fråga från min sida. Men jag var väl nyfiken. "Ja, en hästtransport" sa han lite tveksamt och då fick jag ju meddela honom att han ringt fel. Hoppas att han kom rätt sedan!

Här kommer receptet:

450 g hackad fryst spenat
1/2 rödlök
3 ägg
1 dl sojamjöl
salt
raps- eller olivolja alt. smör
80–100 g löjrom eller stenbitsrom
1 dl crème fraiche

Tina den frysta spenaten och pressa ut det mesta av den överflödiga vätskan. Hacka löken och lägg i en skål. Tillsätt äggen och vispa ihop lite. Tillsätt sojamjöl och salt och rör till en jämn smet. Blanda ner spenaten och lite salt. Smaka gärna av så att det blir lagom salt.

Stek i olja eller smör några minuter på varje sida. Servera med en klick rom och en klick crème fraiche.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar