torsdag 18 juni 2009

Sill i dill


I dag till lunch blev det rester från gårdagens fotografering till Matmagasinet. Ja, jag kan väl avslöja att det kommer att handla om feta fiskar längre fram i höst, men dagens recept var inte alls det som kommer i tidningen. Vad hade jag kvar i mina påsar? Det var rökt makrillfilé, rökt sillfilé och massor av dill. Ja, dill kastar de ju efter en i affären så här dagen innan midsommar. Och vi som ska bort på midsommarafton, vi kommer ju inte att göra av med all den dillen. Kanske säger ni att man kan frysa in, men jag måste säga att jag blir föga upphetsad när jag långt fram i november tar fram påsen med den sladdriga isiga dillen ur frysen. Så här gäller det att dilla igång.

Jag la upp de rökta filéerna på tallrikar, kokte hela morötter (för i dagens tidning stod det att det var det som var nyttigast – inte koka i små bitar. Nu tycker jag ju att det är bättre att folk äter morötter över huvud taget än att vi ska behöva bekymra oss över vilket håll vi ska skära eller inte skära dem och hur länge de ska koka o.s.v.) hackade dill och blandade med hackad rödlök, salt, peppar, olivolja, vinäger, lite olivolja på morötterna och så lite pinjenötter.

Ser ju väldigt nyttigt ut, och det bästa är att det är gott också!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar