måndag 8 juni 2009

Fyllda förråd


I lördags var jag och handlade på Özen i Malmö. Som namnet vittnar om är det en invandrarbutik. Ja, eller snarare en stormarknad. Främst har de frukt och grönt men också manuell köttdisk, mejerier, frysta varor, kryddor, oliver, oljor, ris och bulgur och torkade bönor och linser, nötter och torkade frukter och naturligtvis kakor, godis och chips.

Det var ett tag sedan jag var där. Framför allt för att jag har kommit in i det här med att handla ekologiskt och det har de inte där. Men nu var jag sugen på att handla lite billigt och även hitta ett och annat som man inte hittar i Svedala. De verkar kunna sälja billigt för att de köper in stora partier med grönsaker som ibland är lite andra sortering. Då gäller det att ha ögonen på skaft och veta hur en rutten avokado ser ut. Alltså när den är fin utanpå men rutten inuti. Jag köper inte avokado där längre kan man säga. Men det finns ju annat som man ser med blotta ögat och då är det bara till att festa loss.

Så nu kan vi äta mycket grönt de kommande dagarna!

2 kommentarer:

  1. Vad mycket gott du har handlat.
    Själv skördade jag spenat och rädisor i min trädgård igår, du kan tro att spenaten var god.
    Ha det bra

    SvaraRadera
  2. Ja, och i kväll äter dottern hos en kompis, så vi vuxna kan göra något riktigt grönt! Egen spenat låter supergott! Lyckost!

    SvaraRadera