torsdag 11 juni 2009

Soppa på en torsdag


I dag när jag stod och skar zucchinin i bitar kom Hans förbi och frågade om jag skulle göra frästa zucchinis ... men se det skulle jag inte! Även om man kan tro det när man ser tillbaka på maten den senaste tiden. I dag blev det en soppa! Zucchini är inte världens matigaste grönsak men med lite havregrädde och några "kvarglömda" köttbullar blev vi riktigt mätta.

Jag fräste bitar av zucchini och bitar av rödlök i olivolja. Sedan på med vatten ganska omgående så att det täckte. Lät det koka upp och så fick det koka tills det var mjukt, tog kanske 8 minuter. Jag mixade det hela med mixerstav och sedan fick jag smaka mig fram med kryddorna. Jag tyckte att det behövdes ganska mycket salt, jag kör ju utan buljongtärning, och så peppar, örtsalt, vinäger (2 msk kanske), citronsaft, en riven vitlök, lite färskmalda korianderfrön och sedan var det kanske inte mer? Jo, hackad färsk timjan och lite till dekoration.

2 kommentarer:

  1. Auberginegrytan ser smaskens ut, kanske kan man byta ut korven mot bönor eller något annat gott (jag äter inte kött). Soppa är inte fel, tror att jag skulle kunna äta soppa varje dag men lagar jag bara det så blir inte barnen och mannen glada.
    Ha det bra
    Kram

    SvaraRadera
  2. Visst kan man byta ut korven mot bönor, det blir minst lika gott! Ibland är jag inte alls sugen på kött, speciellt inte trist rött kött. Visst kan jag bli sugen på en fin oxfilé, men det är ju inte så ofta man har råd med det. Och faktum är att jag hellre äter kött mer sällan men köper bättre kvalitet. Där emellan blir det mycket vegetariskt, men också fisk och fågel förstås.

    Ha en bra dag!
    Kram!

    SvaraRadera