fredag 5 juni 2009

Fredagssoppa


Eftersom jag ville vara effektiv med målningen i garaget fick det bli en soppa på det som fanns hemma. Jag hade

5 färska lökar
som jag delade på mitten, och
1 ganska stor rödlök
som jag delade i fjärdedelar.

Detta fräste jag lite lätt i olivolja, en halv minut kanske under omrörning. Mest för att få loss lite dofter och smaker.

På med lite vatten, så att det knappt täckte, och så fick det koka upp.

Under tiden skalade jag
ett gäng morötter (400 g kanske)
och skar dem i slantar. I med dem i grytan och sedan mer vatten så att det precis täckte.

Detta fick sedan småputtra tills grönsakerna var mjuka. Därefter tillsatte jag
en burk ekologisk kokosmjölk,
2 msk grön currypasta,
saften av en lime, salt och peppar.

Hittade också
fryst majs, kanske 2 dl,
som fick åka ner i soppan.

Snabbt och gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar