måndag 15 juni 2009

Grilleväär


Det var först när jag kom till lilla Svedala år 2000 som jag kom i kontakt med uttrycket "grilleväär", grillväder alltså. Det sa man i affären till varandra när solen började skina och kvällarna var ljumma. Då ska grillen fram och det brukar kännas över nejden. På hösten har vi "Grill- och Country-NATTA", ja, det heter natta fast man menar natt. Då grillas det längs hela gågatan och countrybanden avlöser varandra i tält och på lastbilsflak. Lite linedance kan man också få se. Jag är uppvuxen i Lund och innan jag kom hit bodde jag 9 år i Stockholm. Man kan säga att detta var lite av en chock, men samtidigt så underbart skönt att se något annat än det jag var van vid. En grillnatta hade dessutom bönderna precis spridit ut dynga på åkrarna och vinden låg på in mot festligheterna. Dimman låg också ganska tät vill jag minnas och det hela var närmast exotiskt.

Så idag var det dags att ta fram grillen. Grishals hette denna köttbit när vi flyttade hit, något som också var lite ovanligt bland grisfötter och ister. Numera heter den oftast fläskkarré, kanske lite mer välsmakande ord, och det är gott att grilla tycker jag. Jag marinerade den med mycket vitlök, salt, peppar och lite olja.

Min sedvanliga vitkålssallad till (dille) och sedan en röra med mosad avokado och tunt skuren selleri. Oliver också.

Under tallriken kan ni se den fina glasmosaiken i fönsternischen.

I morgon ska jag efter Toras skolavslutning faktiskt få åka en sväng till Malmö och träffa en kollega som jag inte har sett på länge. Det ska bli kul ... och fint att få komma ut i världen lite grann.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar