onsdag 4 mars 2009

Spontan röra i stekpannan


Gårdagens lunch var ett typexempel på "man tager vad man haver" och då ska jag tala om att det var ovanligt skralt i kyl och skafferi. Men kanske just därför blev det extra gott. Jag hade lax över sedan lördagens middag, så den var lätt att värma i mikron.

När man värmer i mikron är det bättre att köra på lägre effekt och lite längre tid, så är det mindre risk att det blir för torrt.

Sedan hade jag några råa morötter och även några redan kokta. Några bitar röd paprika och gul lök. Så jag skivade löken och fräste i olivolja någon minut, i med bitar av morötter och så ca 2 msk portvin. Den stod så lämpligt på hyllan och jag tycker det ger en extra dimension till maten ibland. Min pappa har ofta vin i maten, köttgrytor och så, så det är också lite nostalgiskt och trevligt. Kanske smakar det lite extra festligt?

Lite salt och peppar och en riven vitlöksklyfta så blev den röran ett underverk! Till servering en hög rucolasallad. Visserligen inte helt närodlad (Italien), men man kan inte vara bra på allt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar