måndag 9 mars 2009

Måndagen den 9 mars


Dagen började jag med äppelmos och müsli. Hemgjord äppelmos med i princip inget socker. Då förvarar man den in frysen och tar fram en liten låda i taget. Müslin är också hemgjord och till det drack jag kaffe och åt en liten avokado med salt och lime.

På förmiddagen tog jag en kopp kaffe och en grov knäckebrödsskiva med ekologiskt jordnötssmör och lite apelsin- och ingefärsmarmelad utan socker. Låter kanske som en konstig kombination men jag tycker att det är gott.

Lunchen blev en morotssoppa igen. Den här gången lika enkel. Koka morötter och tillsätt salt, peppar, örtkrydda (örtagård från Santa Maria är bra tycker jag) och mixa. Tillsätt vitlök riven på det finaste på rivjärnet. Ovanpå rostade pumpafrön, lite extra olivolja och vid sidan en halv avokado med salt och citron.

Nu dricker jag te (utan mjölk, jag börjar vänja mig!) och äter en liten skål med valnötter, russin och ett äpple.

I kväll känner jag för att äta en köttgryta, men jag har inte riktigt bestämt mig.

Müsli
3 dl havregryn
3 dl dinkelflingor
2 dl mandel
2 dl solrosfrön
1/2 dl honung
2 msk rapsolja
1/2 dl krossade linfrön
1/2 dl havrekli
1/2 dl vetegroddar
1 dl russin
1 dl torkade tranbär

Sätt ugnen på 225°. Blanda havregryn och dinkelflingor i en bunke. Hacka mandeln och tillsätt den tillsammans med solrosfrön, honung och rapsolja. Blanda ordentligt och sprid ut blandningen på en långpanna. Rosta i ugnen i 10 minuter. Rör runt ifall det ser ut att bli för mörkt på något ställe av plåten. Häll tillbaka blandningen i bunken och tillsätt linfrön, havrekli, vetegroddar, russin och tranbär. Förvara müslin i en burk med tätslutande lock.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar