måndag 2 mars 2009

Fredag-lördag




På fredagkvällen åt vi faktiskt pasta. Med färdiga köttbullar! Hm, man blir chockad av sig själv ibland. Men jag hade verkligen noll fantasi och dessutom skulle Tora iväg på lågstadiedisco så vi hade inte så mycket tid heller. Till det hade vi kokta morötter som blev över sedan lunchen och också surkålen. Den håller en månad i kylskåpet och är som jag nämnt tidigare jättegod. Hans har gjort en ny omgång som står i källaren och mognar. Smidigt att ta fram lite då och då.

Apropå Toras första disco så var det spännande för alla. Jag tycker inte det var länge sedan jag gick och drog henne i barnvagn! Och det märks att hon är mellan två världar när hon sa – Åh, vad det ska bli spännande med disco ... kan jag ta med ett gosedjur? Ja, sedan glömde hon det som tur var kanske.

På lördagen blev det pastagratäng för Tora och Hans och äggröra för mig. Till det hade vi kotlettrad som jag stekt i ugnen några dagar tidigare. Ett bra tips är att alltid steka på låg värme i ugnen. Det tar längre tid men det blir väldigt mycket saftigare och godare. Jag ställer in ugnen på 100° och sedan säger termometern till när önskad temperatur har uppnåtts. Jag körde fläsket till 65° även om det rekommenderas att låta det gå längre. Men jag läste någonstans att det var helt överdrivet och framför allt blir det så mycket godare.

På kvällen hade vi svärföräldrarna här och vi bjöd på lax i ugn och ugnsbakade rotfrukter (polkarödbetor, palsternacka och potatisklyftor). Två såser, en utan mjölk (basilika, rostade solrosfrön, vitlök, olja, salt och peppar) och en med (ädelost och grädde). Och jag höll på att glömma mandlarna innan maten. Man lägger mandlar i vatten i tio minuter, sedan häller man av vattnet och lägger dem på en plåt med smörgåspapper. Saltar och häller på lite olivolja. Ugnen ska stå på 150° och det tar ca 20 minuter. Mums!

Bilden på mandlarna är efter att de har varit i ugnen medan laxen och rotfrukterna är innan.

2 kommentarer:

  1. Färdiga köttbullar tycker jag låter både mänskligt och förståligt... även om det kanske inte blev din godaste middag... Tack för tipset med mandlarna. Det ska jag pröva till helgen.

    SvaraRadera
  2. Nä, det är ju inte det godaste med färdiga köttbullar, men heller inte det värsta man kan äta tycker jag. Och så beror det lite på vad man äter till.
    Mandlarna är däremot supergoda!

    SvaraRadera