fredag 27 mars 2009

Soppa till lunch


Idag blev det en blomkålssoppa till lunch. Jag fräste först en halv rödlök i olja i en kastrull. Sedan la jag i ett blomkålshuvud i buketter i kastrullen och fyllde på med vatten. Kokade några minuter, till blomkålen var mjuk. Under tiden stekte jag små köttbullar av smet jag hade i kylen sedan middagen i går. Blomkålen mixade jag med mixerstav och sedan hällde jag i en knapp deciliter havregrädde, 1 tsk salt, 1 tsk örtsalt, 1/2 tsk gurkmeja och svartpeppar. Du får smaka dig fram med salt och örtsalt, men eftersom jag försöker undvika buljongtärningar så kräver det lite mer av ens egna smaklökar.

3 kommentarer:

  1. Blomkålssoppa är en av mina favoriter - så gott! Fast jag har aldrig gjort den utan buljong, det blir en utmaning till nästa gång :)

    *trevlig helg*

    SvaraRadera
  2. Hej
    jag snubblade in på din blogg genom en ren googling " GI bloggar" och blev alldeles otroligt glad när jag såg ditt namn! Jag har dina böcker och jag är mycket förtjust i dina recept för de har förbättrat min matlagning avsevärt! Och nu kan man få en dos GIdesser även bloggvägen, underbart!!

    SvaraRadera
  3. Välkommen till bloggen Aidaho! Hoppas du kommer att få glädje av detta!

    SvaraRadera