lördag 21 mars 2009

Ensam hemma



Ja, det blev inget kalas för min del. I går när svärmor fyllde år hade jag nog min sjukaste dag. Nu känns det som om det går åt det bättre hållet. Så Hans och Tora fick åka till Lund själva. Innan dess hade jag fått en sushibricka från ICAs fiskdisk. Det är ju inte som att köpa en direkt på en sushiresturang, men ändå 1000 gånger bättre än Gorbys pizza, för det var väl annars där nivån låg. Hans och Tora sov över i Lund och jag ägnade mig åt TV. Från Gokväll, via vemvetmest till Let's Dance. Ja, vad lärde jag mig av det? Att Perssons Pack inte hade behövt komma tillbaka, att Per Morberg är en skön kille, att jag kanske kunde lite mer än hälften av frågorna på vemvetmest, och att det var syyyyyynd att Morgan Alling åkte ut. Jag gav honom ändå fyra sms-röster, men det hjälpte inte.

Nu är familjen samlad igen och vi ska få äta goda rester från gårdagens festmiddag. Den i Lund alltså ...! Inkokt lax, mums. Och det fanns visst en fransk chokladkaka som bakats med tanke på mig också. Så kvällen är räddad.

Fransk chokladkaka

1 kaka, ca 12 portioner:
250 g mörk choklad, ca 70 %
150 g smör
5 ägg
1 dl fruktsocker
1 påse vaniljessens eller 1 tsk vaniljsocker

glasyr:
1/2 dl vispgrädde
75 g mörk choklad, ca 70 %

Sätt ugnen på 160°. Smörj en springform, ca 25 cm i diameter, isolerad i botten med ett smörpapper. Hacka chokladen och lägg den i en kastrull tillsammans med smöret. Värm försiktigt och rör hela tiden. Låt svalna lite. Dela äggen och vispa äggulorna fluffiga tillsammans med socker och vaniljessens. Vispa sedan vitorna till ett fast skum. Rör samman chokladsmeten först med äggulesmeten och sedan med äggviteskummet.

Häll smeten i formen och grädda i nedre delen av ugnen i ca 40 minuter. Låt kakan svalna i sin form. Koka upp grädden till glasyren och smält chokladen däri. Bred ut över kakan, dekorera eventuellt med små kulor och ställ kallt.

2 kommentarer:

  1. Vad snällt att du fick lite rester att mumsa på och chokladkaka är ju aldrig fel.
    Nu blev jag så där grymt sugen på sushi igen....
    Ha det bra

    SvaraRadera
  2. Ja nu har jag blivit uppassad några dagar och kanske är jag frisk i morgon ...!
    Sushi kan jag nog äta varje dag! Ibland tar jag gravad lax med wasabi, ja, det hade jag på en bild för ett tag sedan. Så nära sushiparadiset man kan komma med enkla medel.
    Må så gott!

    SvaraRadera