måndag 30 mars 2009

Lyxig lunch



I går gjorde jag stek i ugn. Jag använder numera alltid stektermometer, sätter den mitt i köttstycket och sedan ugnen på 100°. Sedan sätter jag larmet på 59° och så får det ta den tid det tar. Jag brukar pensla köttet med örtkrydda, vitlök ibland, salt och peppar. Blandat med olja. I går åt vi köttet med det som var över från middagen dagen innan, d.v.s. ugnsbakade potatis- och sötotatisklyftor. Och såserna. Dessutom svarvade jag morötter och rödbetor på min japanska grönsakssvarv.

I dag till lunch blev det kött som var över, svarvade morötter och rödbetor och sedan gjorde jag en zucchiniomelett. Tunna skivor zucchini fräste jag i kokosolja och lite salt. Under tiden vispade jag ihop 6 ägg och salt och peppar. När zucchiniskivorna började se lite genomskinliga ut sänkte jag värmen till snäppet under medelvärme och hällde i äggstanningen. Sedan gäller det att peta lite här och där så att äggstanningen kommer ner till botten på stekpannan. Det får inte vara för varmt för då blir den lätt torr. Hellre ännu lägre värme. Sedan delade jag den på två och vek de båda halvorna på mitten. Tål man ost så kan man med fördel ha lite på toppen innan man viker ihop det hela.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar