fredag 3 april 2009

Sugen på ärtmos


I dag när jag var i affären fick jag syn på paketen med små frysta ärtor. Jag blev så sugen på ärtmoset jag har gjort ganska ofta för ett tag sedan så det fick bli det till lunch. Mos på ett paket ärtor satte Hans och jag i oss, men man skulle nog kunna dela med sig till fler om man var tvungen.

Ärtmos
1 paket små fina ärtor (250 g)
saften av en halv citron
2–3 msk olivolja
salt och peppar
1 vitlöksklyfta

Lägg ärtor, citronsaft och olivolja i en skål och mixa med stavmixer. Smaka av med salt och peppar och riv ner vitlöksklyftan.

Biffar
nötfärs (jag hade nog 700 g men allt gick inte åt, det blir köttbullar i kväll eller till matsäck i morgon)
lite drygt en deciliter havregrädde
örtkrydda
salt och peppar
lökpulver (alternativt en finhackad liten lök)

Blanda allt och stek till biffar. Ett par minuter på varje sida tills de känns ganska fasta när man trycker lite lätt mitt på dem.

Servera med sallad och oliver. Och gärna groddar som är så nyttigt!

5 kommentarer:

  1. Ärtmos måste jag pröva! Häromdagen visade du pesto och det testade jag igår. Jag hade dock inte så mycket pinjenötter så jag la i en burk med kikärtor i stället. Det blev nån slags hoummos-pesto! Det blev en enkel och god middag med stekt kyckling och hackad paprika till det. Tack för inspirationen!

    SvaraRadera
  2. Det låter gott, med hummus-pesto, det ska jag prova snart!

    SvaraRadera
  3. Det måste jag testa, har aldrig hört talas om ärtmos förut men det ser ju underbart gott ut!

    SvaraRadera
  4. Kul att du har en blogg, har just hittat hit! Är en stor fan av dina kokböcker. Prenumererar även på matmagasinet. Tycker att tidningen tagit sig och att det finns många recept med GI-stuk i den.

    SvaraRadera
  5. Välkommen hit Thomas och alla andra!

    SvaraRadera