fredag 17 april 2009

Dagens soppa


I dag gjorde jag kylskåpsrens och soppa av det som passade
1 sötpotatis
4 vanliga potatisar
1/4 kålrot
lite rödkål
1 röd paprika
2 rödlökar

Jag fräste först rödlöken och paprikan, sedan på med vatten och i med resten av grönsakerna skurna i ganska små bitar. Dessutom hade jag i en liten burk med kycklingbuljong som var kvar från lergrytan häromdagen. Mycket bra gelatinämnen i det och en del smak. Men det behövdes också örtbuljong och salt och peppar.

Hans fick sin omixad som han ville och jag mixade min med stavmixer. Rostade pumpakärnor ovanpå och två knäcke med sesampasta på. Gott! Jag mixar gärna mina soppor om det passar, har lite svårt för het buljong som ska sörplas + att man samtidigt ska tugga på bitar. Konstigt!

Nu är det snart fredagsmys! Åsa kommer hit och det blir räkor i vitlök, citron och olja, pastaknyten med spenat och ricotta, parmesanost, spetskålsallad med avokado och tomatsallad med mozzarella. Rött vin kan väl smaka till det.

Hoppas att ni får en skön helg!

3 kommentarer:

  1. Soppa är så gott! Jag gjorde en lax, potatis och morotssoppa till min yngsta dotter idag, hon har fått tandställning och har ont i tänderna. När mellanbanret fick tandställning så hittade vi på en egen tandställningssoppa, där basen är köttfärs och makaroner.
    Ha en härlig vårhelg, solen ska skina!!!

    SvaraRadera
  2. Hej Klara.
    Jag gillar dina recept och har ofta lagat dem, även innan jag blev omvänd till GI. Nu har jag en egen GI blogg och jag har länkat till dig.
    Tack för alla goda måltider som du har inspirerat till! :-)

    SvaraRadera
  3. Tack så mycket för receptet på morotsbiffar jag fick låna till receptswappen. Korten finns i min blogg nu om du vill se. Men vad jag skulle säga var att vi åt biffarna till middag igår åh jösses så god dom var!! Dom kommer jag defenetivt att laga flera gånger. Naturligtvis med tsatsiki till.
    Kramar från Lena

    SvaraRadera