onsdag 15 april 2009

Kokosfett


Ulla undrade i en kommentar varför jag använder kokosfett när jag steker ibland. Jag brukar skifta mellan olivolja och kokosfett, men det är sällan jag använder rapsolja. Jag har helt enkelt inte hittat någon som jag tycker smakar gott. Men jag har träffat människor som tycker att kallpressad rapsolja är tusen gånger godare än olivolja, så det är naturligtvis upp till var och en. De är likvärdiga kan man säga. Kokosfett som finns att köpa i hälsokostaffären kan man använda till stekning. Det finns en variant som inte ska stekas som är bra att ha i smoothies. Fråga den som säljer om du är osäker. Min burk ser ut som ovan.

Kokosfett är ju ett mättat fett men har inte alls samma egenskaper som annat mättat fett. Kokosfett innehåller nämligen laurinsyra. Laurinsyran har sin motsvarighet i bröstmjölk, där den ingår som livsviktig ingrediens. Studier har visat att laurinsyra är effektivt mot vissa virussjukdomar och att den stärker immunförsvaret. Laurinsyra har en antibiotisk effekt och är verksam mot magsårsbakterier.

Kokosfett kan normaliserar kroppsfetterna och balansera insulinutsöndringen.

I länder där man använder mycket kokosfett är det ovanligt med hjärt-kärl-sjukdomar och i t.ex. Indien har man sett en ökning av denna typ av sjukdomar sedan människor minskat på kokosfett och istället börjat använda margariner och vissa vegetabiliska oljor med för hög omega-6-innehåll (majsolja, solrosolja t.ex.).

2 kommentarer:

  1. Vad intressant - tack för info!

    SvaraRadera
  2. Jätteintressant! Din blogg är rena fortbildningen. Jag ska genast köpa en burk med kokosfett.
    /Ulla

    SvaraRadera