onsdag 22 april 2009

Jag ger er ...



Lunch
Vitkålssallad från i går. D.v.s. tunnskivad vitkål, olivolja, vit balsamvinäger, salt och peppar, pumpafrön. Och två kokta ägg. Jag kör för det mesta med ekologiska, jag tycker de känns fräschare och jag tror att det är nyttigare. Kokt broccoli med salt och lite vinäger ... mums! Liten klick hummus som fanns kvar.

Middag
Sesampanerad sej, ja, jag gjorde det ganska snabbt och enkelt, strödde bara sesamfrön innan jag stekte den. Hade kunnat vara mycket mer avancerat med ägg och doningar, men jag tyckte inte att jag orkade. Både Hans och jag var hungriga, så jag gjorde dessutom couscous-sallad. Den är av dinkel och fullkorn, så jag hoppas det är ok. För att sänka GI hade jag i en burk kidneybönor, olivolja, hackad paprika från en burk, hackad rödlök, machésallad och lite mynta. Salt och peppar och lite Sambal Oelek som inte kom med på bilden. Starkt och gott.

Nu ska jag snart hämta dottern som lekt hos kompis.

2 kommentarer:

  1. Hej!

    Som nybörjare på GI tar jag dig på orden att det är ok med en fråga här. :) Jag undrar över en vitkålssallad jag har recept på. Salladen är typ pizzasallad. Problemet är att det är socker i dressingen. Detta för att få den konserverande effekten antar jag (receptet kallas 2-veckors-sallad). Man häller ju bort dressingen sen och jag förvarar salladen i en skål med durkslag inuti också, så mkt dressing rinner ju bort tänkte jag. Men hur regelvidrigt är detta? Receptet är enligt:

    1 liter riven vitkål
    2 rivna morötter
    2 rivna äpplen
    1 liten purjolök
    1 röd paprika

    dressing
    1 dl rapsolja
    1 dl äppelcidervinäger
    1/2 dl socker
    örtsalt eller salladskrydda


    Jag älskar denna sallad, så även min 6-åriga son så det vore bra om den här salladen är GI-rätt också... Väldigt tacksam för svar.

    Mvh Carina

    SvaraRadera
  2. Hej Carina!
    Med tanke på att
    1. Det är ganska stor sats, alltså att det räcker till många portioner
    2. Att en del av dressingen rinner av (hur mycket?)
    3. Att det samtidigt ingår både olja och vinäger som sänker GI-värdet.
    4. Du älskar den och även din son - alltså ni får i er mycket som är bra och samtidigt njuter ni.
    Så skulle jag säga att den halva deciliter socker som ingår är försumbar.

    Jag är inte säker på att den har jättestor inverkan för hållbarheten, så du kan ju testa nästa gång att ta lite mindre socker. Bara för se om det blir lika gott ... för det är klart att det är ännu bättre med mindre socker. Men bara om det innebär att ni fortfarande får i er en god sallad. Om du förstår vad jag menar! Lycka till!

    SvaraRadera