onsdag 19 augusti 2009

Mustig sopp-gryta



Ibland blir mina kreationer något mellan soppa och gryta. Det är inte så ofta jag uppskattar när soppan är för tunn, så då blir det nog mer åt grythållet. Idag gjorde jag en mustig tomatsås som bas. Tänker göra en lasagne i kväll. Tora älskar det så även om jag själv inte håller det så högt så gör jag det emellanåt.

Tomatsåsen består av 3 hackade lökar (röd och silver hade jag i kylskåpet) skuren i bitar,
4 skalade och rivna morötter,
1 avlång röd paprika (snackpaprika har jag för mig att det heter) skuren i bitar.
1 dl tomatpuré fick fräsa med i kastrullen men ovanstående grönsaker.

Jag hällde på lite vatten (1 dl kanske) och sedan
2 tetror med passerade ekologiska tomater. Det är ju lite mer i tetror än i burkar så om du tar burkar kanske det blir 3.
Salt och peppar,
2 msk balsamvinäger,
torkad oregano.

Sedan får härligheten puttra i 20 minuter eller mer.
På slutet pressade (eller rev egentligen) jag i tre klyftor vitlök.

Jag hade lagt kikärtor i blöt så de fick också koka mjuka. När de var färdiga la jag en slev av dem i botten av talriken, på med den goda tomatsåsen och sedan ett gäng gröna oliver med ansjovis. Mums!

Resten av tomatsåsen ska jag alltså ha till lasagnen. Kanske blir det över till någon ny skapelse i morgon.

6 kommentarer:

  1. Kikade lite på den nya boken igår, ser väldigt spännande ut! Sicken himla tur för oss andra att du bara blir bättre och bättre på det här hela tiden :-)

    Kramar
    Cecilia

    SvaraRadera
  2. Var kunde du kika på den Cia?!
    Jag tittade lite på Bokus men de hade inget utdrag. Det kanske var den som kom ut förra hösten?

    SvaraRadera
  3. :-) Men det är ju någon som har ett smakprov på sin hemsida... Hälsa Hans också att han tar så jättefina bilder!!

    SvaraRadera
  4. Hahahaha! ja det är tur att någon är på hugget och har sina höns hemma här i Svedala kommun! Kram!

    SvaraRadera
  5. Tackar för komplimangen! Jag skall förresten ha ljus och väsk party torsdagen den 24 sep, om du har tid och känner för att komma :-)

    SvaraRadera
  6. Det ska jag notera, har inte så mycket planer så långt fram! Påminn mig när det närmar sig bara.

    SvaraRadera