fredag 14 augusti 2009

Färgglatt


Nu startar en period när det finns mycket roliga saker i affärernas grönsaksdiskar. Åtminstone om man hittar en lite välsorterad och medveten affär. Jag köpte häromdagen röd spetskål och det var både gott och vackert. Den färska kålen är mjäll och krispig och passar bra att äta direkt i sallader. I dag blandade jag strimlad kål med sojabönor och rödlök. Rödlöken hade exakt samma färg som kålen! Till detta kokta rödbetor och en röra med färdiggrillade paprikor, lite olika nötter och olivolja. Mixa med kniv i matberedare och smaka av med salt, peppar och vitlök.

2 kommentarer:

  1. Det ser gott ut!
    Jag köpte rödbetor för ett tag sedan, hade hittat ett recept som såg så gott ut på en sallad med rödbetor i, tyvärr var den inte alls god. Kanske gjorde jag helt fel men jag tyckte att rödbetorna smakade jord...
    Ha en skön helg
    Kram

    SvaraRadera
  2. Jag har också fått någon enstaka rödbetsladdning som smakat jord och möjligtvis är det när de lagrats för länge. Nu på hösten borde det vara större chans att få fina, för jag har bara haft det kanske 5 eller 10% av gångerna. Prova igen och skrubba de ordentligt innan du lägger dem i vattnet.
    trevlig helg!
    Kram

    SvaraRadera