måndag 10 augusti 2009

Måndagssoppa


Har bestämt att jag ska försöka laga ännu mer bönor och linser, om det nu är möjligt. Och förhoppningsvis blötlägga och koka själv också. På så sätt blir det billigare och man kan satsa på bättre fisk och kött på kvällar och till helgen. Som tur är har maken inget emot detta. Tack gode gud för att man inte är gift med en som bara äter kött, sås och potatis!

Jag fräste en röd lök, hällde i ca 2 dl röda linser som jag sköljt, spädde med ca 2 dl vatten och en burk cocktailtomater. 3 stora morötter i bitar. Örtsalt, peppar, lite gurkmeja, lite chiliflakes. Det hela fick koka i 15 minuter ca och sedan mixade jag med stavmixer. Spädde med kanske 1 dl vatten och smakade av med mer salt, lite vinäger och peppar. Lite klippt koriander ovanpå.

Mycket gott!

2 kommentarer:

  1. Det blir så mycket godare att blötlägga och koka själv! Jag brukar frysa in t ex kikärtor utspridda på en plåt, så att man får styckfrysta godsaker och kan plocka fram en näve utan ishacka! :)

    SvaraRadera