måndag 17 augusti 2009

Måndagssoppa denna vecka!


Jag håller vad jag lovar för det mesta, dvs lagar mycket bönor och linser till lunch. Nu har turen kommit till stora vita bönor. De tillhör det gäng bönor som alldeles särskilt passar att koka själv. Det blir helt enkelt mycket godare. I går hade vi dessutom en sallad med dessa bönor och massor av finhackad rödlök, olivolja, balsamvinäger och salt och peppar.

Dagens soppa, som blev till 5 portioner, består av en hackad rödlök som jag fräste i olja. På med vatten, ett fjärdedels vitkålshuvud i strimlor, 4 morötter i slantar och ett gäng svarta brytbönor som svärmor odlat. De är kolsvarta okokta men blir tyvärr gröna när man kokar dem. Några deciliter av de stora vita bönorna fick koka med och sedan smakade jag av med örtsalt och peppar. Lite hackad basilika på toppen.

I morse tog jag min första joggingtur på mycket länge! Heja, heja! Planen är en tur måndag, onsdag och fredag och sedan ett pass med Blossom (dvd, tyvärr inte min personliga tränare, eller kanske tur!!) tisdag och torsdag.

2 kommentarer:

  1. Gott med soppa!
    Jag lagade en laxsoppa idag, perfekt mat när man är förkyld och har ont i halsen.
    Har du lagat miso-soppa någon gång? Funderade på att försöka mig på det men då måste jag få tag på miso.
    Ha det bra
    Kram

    SvaraRadera
  2. Mmmm laxsoppa! Miso är också gott, så gott så att jag tittade i dag när jag var och handlade. Men finns det annat än färdiga små påsar? Så att man kan göra själv? Jag finner nämligen några otrevliga smakförstärkare på den lilla färdiga påsen med miso och då blir jag lite avtänd. Suck, ibland ångrar man att man läste "Den hemlige kocken".

    Kram och krya på dig!

    SvaraRadera