tisdag 6 oktober 2009

Viltfärsbiffar med svamp- och lingonbulgur


Ett recept till från min nya bok.

4 portioner

4 portioner bulgur
4 enbär
500 g viltfärs, t. ex. hjort eller älg
1 ägg
2 msk vispgrädde
salt och peppar
smör eller olja
500 g champinjoner eller annan svamp
2 dl frysta lingon
salt och peppar
blandad sallad

Koka bulgurn enligt anvisningarna på förpackningen.

Stöt enbären i en mortel och lägg i en bunke. Lägg i färs, ägg
och grädde och blanda om ordentligt. Tillsätt salt och svartpeppar.

Forma färsen till 8 biffar. Stek i smör eller olja cirka 5 minuter
per sida på medelvärme.

Rensa svampen och skär i skivor. Stek svampen lätt och blanda med den färdigkokta bulgurn och lingonen. Salta och peppra lite extra.

Servera med blandad sallad.

Foto: Hans Desser

4 kommentarer:

  1. Hej Klara!
    Har du haft tid till att njuta av det underbara vädret idag?
    Själv tog jag en cykeltur imorse, fick hjärtat i halsgropen när det flög upp fasaner framför mig. Lyckades se tre rådjur också men de är så skygga och sätter av i världens fart så jag hinner aldrig fånga dem på bild.
    Jag hittade ekologisk misopasta igår, alltså inte misopulver till soppa utan den där riktiga råvaran att göra misosoppa av, nästa gång du är i Lund får du gå in på Ris och Curry vid Mårtenstorget.
    Ha det bra
    Kram

    SvaraRadera
  2. Jag fick lite promenader i det fina vädret, men inte några längre sträckor tyvärr. Mmmmm, miso, då ska jag kolla på Ris och Curry nästa gång! Tack!
    Kram!

    SvaraRadera
  3. Hejsan!

    Jag googlade på GI och blogg och hittade bland annat din fina! Den ligger sparad på mina favoriter, och jag har kikat runt på dina goda och inspirerande recept och bilder. Tusen tack för all fin inspiration till mitt"nya" liv. Skall satsa helhjärtat på detta nu, och gi verkar vara min grej faktiskt!

    Ha en finfin onsdag!

    /Caroline

    SvaraRadera
  4. Välkommen Caroline!
    Hoppas att du kommer att hitta mycket inspiration här. Lycka till med ditt GI-liv, det kommer säkert att gå jättebra!
    Kram!

    SvaraRadera