torsdag 22 oktober 2009

Mycket god kycklingsoppa


Kycklingsoppa sägs ju bota förkylningar och eftersom jag känner mig lite småsnuvig så kan det kanske bli bra. Gott var det i alla fall. Själva tillagningen började redan i går kväll då jag tillagade den stora härliga majskycklingen från Bjärehalvön. Jag har en lergryta, s.k. Schlemmertopf. Jag brukar för det mesta göra just kyckling i den och det blir väldigt saftigt rakt igenom.

I går kväll var Tora hos en kompis så Hans och jag tog några delar av kycklingen och åt den tillsammans med hummus och sallad.

I botten av lergrytan samlade sig en härlig buljong ... kycklingsaft, olivolja, citronsaft, vitlök ... mmmmm! Den sparade jag i kylskåpet och i dag utgjorde den grunden för soppan. Mycket av det nyttiga sitter i geléämnena som lämnar kycklingen vid tillagning. Så koka gärna med ben när du gör en gryta t. ex.

Jag fräste lök, små bitar av ingefära och babyspenat i olja. Tillsatte buljongen och vatten. Sedan hade jag en stor broccolistam (hade använt buketterna till fotografering) som jag skalade och skar i små bitar. Skalad och tärnad sötpotatis och så fick det koka tills grönsakerna var mjuka. Under tiden rensade jag kött från kycklingskrovet och sparade även några delar till Tora och hennes barnvakt i kväll. Hans och jag ska på krogen och lyssna på vår kompis Almaz Yebio!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar