fredag 9 oktober 2009

Recept på laxrullar och kikärtsmoset

Här kommer recept på laxrullar och kikärtsmoset som jag gjorde i tv4 den 24 september.
Hoppas att ni får en härlig helg allihopa. Här skiner solen än så länge, fredag mitt på dagen!

Laxrullar

1/2 påse rucola
100–150 g philadelphiaost
1/2 tsk färskpressad citronsaft
1 msk riven pepparrot på tub eller burk
svartpeppar
150 g rökt lax i skivor
50 g sesamfrön

Mixa rucola och philadelphiaost och blanda i citronsaft och pepparrot. Smaksätt med lite svartpeppar. Lägg laxskivorna lite omlott på ett ark med plastfilm. Bred på fyllningen och rulla ihop till en rulle. Lägg i frysen cirka 30 minuter. Rulla i några matskedar svarta eller vita sesamfrön och skär i 2–3 centimeter tjocka skivor.


Kikärtsmos

1 burk kikärtor
125 g fryst mango
2 msk olivolja
saften av en halv citron
1 tsk curry
salt och peppar

Skölj kikärtorna och lägg dem i en mixer eller matberedare. Tillsätt mangon som kan vara tinad eller lite fryst fortfarande. Häll även i olivolja, citronsaft och curry. Mixa slätt och smaka av med salt och peppar.

6 kommentarer:

  1. De där laxrullarna måste jag testa att göra men kan man använda något annat än sesamfrön att rulla dem i?
    Ha en skön helg
    Kram

    SvaraRadera
  2. Visst kan man använda annat eller inget alls. Hackade örter kanske? Kokos? Nä, jag bara skämtar!! Det blir nog inte så gott! ;-)

    Nu har helgen börjat, ha det bra!
    Kram!

    SvaraRadera
  3. Hampafrön kanske, om man gillar lite mjukare konsistens och nötigare smak? :)

    SvaraRadera
  4. Hampafrön har jag aldrig provat. Ska se om jag hittar! Kul!

    SvaraRadera
  5. jag undrar om laxrullarna går att ha i frysen ett par dagar, om man vill förbereda inför en fest, till exempel? De verkar väldigt goda, kikärtsmoset också...

    SvaraRadera
  6. Sanna! Fick meddelande om att du skrivit en kommentar här men nu ser jag inte den. Jag är ganska övertygad om att du kan ha laxrullarna i frysen några dagar. Ta fram dem på morgonen och lägg dem i kylen och sedan i rumstemperatur kanske en halvtimme. Sedan kan du nog skära dem. Lycka till!

    SvaraRadera