torsdag 8 oktober 2009

Chokladmuffins – med rödbetor i


Jättesmaskiga muffins med en del nyttigheter i!! Rivna rödbetor gör det hela saftigare och dessutom skänker de lite antioxidanter till det hela. Det går bra att öka sockermängden till kanske en deciliter om man inte är helt sträng. Själv nöjer jag mig med den lilla mängden 3 matskedar, men mina nära och kära har ibland klagat! Mina smaklökar är helt enkelt känsligare nu för tiden. Receptet kommer från nya boken.

12 stycken

2 1/2 dl fullkornsdinkel
1 dl havregryn
3 msk socker
2 tsk bikarbonat
1 tsk vaniljpulver
3/4 dl kakao
2 medelstora rödbetor
1 mogen banan
2 ägg
1/2 dl rapsolja
2 dl mild yoghurt
1/2 dl honung
cirka 50 g mörk choklad, 70 %

Sätt ugnen på 200°. Häll olja i ett muffinsbleck och pensla runt med en brödpensel. Blanda samtliga torra ingredienser i en bunke. Skala och riv rödbetorna och mosa bananen. Knäck äggen och vispa ihop dem lätt.

Blanda ner rapsolja, yoghurt, riven rödbeta, mosad banan, honung och de uppvispade äggen i bunken med de torra ingredienserna. Blanda väl. Fördela smeten i formarna på blecket. Grädda i mitten av ugnen 15 minuter.

Hacka chokladen i mindre bitar och lägg dessa på muffinsen när de precis är uttagna ur ugnen.

Foto Hans Desser

2 kommentarer:

  1. Det blir faktiskt så, när man äter mindre socker i kosten så utvecklas smaklökarna helt klart!

    SvaraRadera
  2. Ja, det har mer än en gång inträffat att jag tycker att det är supersött medan andra bara tittar konstigt på mig ... eh? sött? De tycker att det är supersurt!

    SvaraRadera