torsdag 22 oktober 2009

Mina bästa vänner



Ja, idag hade jag ju en fantastisk fond/buljong till soppan, men annars har jag slutat att använda buljongtärningar och färdiga fonder. Det är alldeles för mycket konstiga tillsatser ... blä!

Eftersom jag använder mycket grönsaker så blir det mycket smaker ändå, och lök och vitlök och citron kommer man ju långt med! Annars ser ni mina bästa vänner på denna bild. Olivolja, en billig och en lite finare till sallader. Vit balsamvinäger är milt och inte så stickigt som annan vinäger. Plus att man slipper den fula färgen som vanlig balsamvinäger ger. Dessutom innehåller den ofta mest färgämne. RIKTIG balsamvinäger kan man knappt köpa i Sverige, i alla fall inte i vanliga affärer. Tydligen kostar en riktig balsamvinäger flera tusen kronor litern och det kanske vi bara kan drömma om att få smaka.

Salt, peppar och lite örtkrydda!

Annars naturligtvis spiskummin, curry, paprikapulver, anis, koriander när det passar!

3 kommentarer:

  1. Hej!
    Ser att vi har samma vänner!
    Jag har börjat köpa ekologisk grönsaksbuljong utan en massa konstiga tillsatser, den både smakar och luktar gott.
    Ha en skön helg
    Kram

    SvaraRadera
  2. Jamen då får vi ordna fest med våra gemensamma vänner!
    En skön helg till dig också, men gud vad det är grått!

    Kram

    SvaraRadera
  3. Kul att du fastnat för samma olivolja som jag, den är verkligen super!

    SvaraRadera