måndag 28 februari 2011

Matlagningskurs i Svedala


Hej!

Dags för God och Nyttig Matlagning!

Vi lär oss laga enkel och smakrik GI- och LCHF-mat!
Passar för både nybörjare och er som varit med innan.

Vardagsrätter, efterrätter, festmåltider. Tips på mellanmål och frukost.
Tillfälle att prata mat och sedan njuta av det goda vi lagat!
vi träffas 5 gånger i hemkunskapsalen på Centralskolan

Under våren har jag studerat till kostrådgivare med inriktning på LCHF. Därför vill jag gärna dela med mig av min nya kunskap om lågkolhydratkost. D.v.s. bra protein i form av kött, kyckling, fisk, skaldjur, ägg och en del bönor. Mycket grönsaker med lite mindre kolhydrater i, som till exempel kål, rucola, spenat, sparris, alla löksorter naturligtvis, tomat, zucchini, aubergine, blomkål, broccoli och lite rotfrukter. Sedan en fet sås, och nu ska vi inte bli rädda (!), med crème fraiche kanske, eller grädde. Tänkte att vi på kursen skulle prova att göra majonäs och bearnaise. Det kan vara lite knepigt, men bra att kunna. Crème fraiche kan man naturligtvis också blanda med grönsaker på olika sätt. Jag tänker också på gratänger, bra pajer och liknande. Naturligtvis kommer vi att använda avokado, oliver och annat som är bra fett.

Alltså naturlig mat som man lagar från grunden.

Det som skiljer från GI är att vi skippar bulgur och dylikt (d.v.s. gluten), kanske blir det lite quinoa.

Min tanke är också att prova bra exempel på frukostar och mellanmål. Mat som håller vår blodsockerkurva jämn och fin och skapar en bra grund för god hälsa som normalvikt, mycket mindre förkylningar och massor av energi!

Efterrätter kanske det inte blir jättemycket av... ;-) Kanske lite! Vi får se!

Jag vill gärna dela med mig av detta till dig!

Hoppas att du kommer.

torsdagar 18.00–20.30 (obs. tidigare än innan)

datum: 17/3, 24/3, 31/3, 14/4, 12/5

kostnad: 800:- för 5 ggr
+ 60:- per gång för maten

Skicka ett mail till mig
klara@desser.se
eller ring
0708-40 59 80

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar