tisdag 15 februari 2011

Lunch idag


I morse gjorde jag plättar med mitt nya kokospulver. Jag åt klockan 06 och när klockan var 12 var jag fortfarande mätt. Jag tyckte de var lite torra så jag bredde lite smör och la lite ost på de sista jag åt. Dock vill jag göra ett nytt recept i morgon så att det blir riktigt gott. Nu till lunch gjorde jag en mandel- och ägg-macka av mitt mandelmjöl. Det är väldigt enkelt. 1 ägg + 3/4 dl mandelmjöl, lite salt och vispa ihop med en gaffel. I en skål, gärna med platt botten. Jag tog lite olivolja i botten andra gången och då lossnade den också bättre. 2 minuter i mikron på ca 750 w. Sedan har du en macka som liknar vanligt bröd hyfsat mycket utan att innehålla det dåliga.

Denna lunchmacka fick några skivor ost, några skivor skinka och en hel liten avokado. Lite salt och peppar.

Snart måste jag gå och träna!

Mandelmjöl och kokosmjöl köper du t.ex. i LCHF-butiken.

2 kommentarer:

  1. Jag hittar något gott och inspirerande i din blogg nästan varje dag!
    Jag har testat att baka flera olika slags LCHF-bröd, vissa godare än andra. Kan man inte göra mandel- och kokosmjöl själv - det är väl bara mandel respektive kokos finmalt?

    SvaraRadera
  2. Vad roligt Kix, att du blir inspirerad!
    Man kan alldeles säkert mala/mixa mandel och kokos själv. Jag tror dock att till vissa ändamål är det bra med dessa produkter eftersom de också är lite torkade, så att de är mer lika ett mjöl i konsistensen. Till exempel om du ska baka ett "bröd". I plättar går det nog lika bra med "hemmagjort". Mandel brukar jag mala med fin rivskiva i matberedare. Kokos passar nog mest att köra med kniven.
    Lycka till!

    SvaraRadera