torsdag 10 februari 2011

Jag och mjölkprodukter


Jag för en ojämn och besvärlig (?) kamp mot mjölkprodukter. Skulle så gärna vilja kunna äta ost, lite yoghurt och så smör förstås. På senare tid har jag förstått att crème fraiche och grädde gör att jag går upp i vikt, i alla fall om jag äter det för ofta och för mycket. Och då menar jag inte så att jag överskrider mitt dagsintag av kalorier, utan om andelen i kosten är för stor helt enkelt. Men så får jag ju utslag av mjölkprotein, bölder, finnar, kalla det vad du vill. Periodvis kan det fungera, om jag varit strikt ett tag så märker jag inte med en gång något negativt med mjölkprodukter. Men sedan kommer det smygande. Och det är inte roligt eftersom det gör ganska ont förutom att det inte är så snyggt.

Nåväl, sysslar man med LCHF och GI är det ganska mycket som man redan begränsar, så det är väl mest det som stör mig. Att kunna hitta en balans där jag trivs men inte blir uttråkad av mina begränsningar i köket. Kokosmjölk kan man äta förstås, men inte alltför ofta, mest för att smaken blir ganska likriktad. Sojaprodukter har så mycket annat som inte är bra har jag läst nu på sista tiden, så då är det inte en bra lösning heller. Jag har köpt ekologisk kokosolja som jag steker i, men provar också om jag tål smör i alla fall.

Det finns medicin mot mina problem, men det känns inte så muntert, speciellt som det innebär att jag i så fall får använda det med jämna mellanrum resten av livet.

På bilden ser ni en jättegod liten dessert eller mellanmål. En halv mosad banan med några matskedar tjock turkisk yoghurt. Jag hittade yoghurten i en invandrarbutik i Malmö, den låg i en platt plastbytta och hade lite skinn på sig. Det tog jag bort och sedan kunde man njuta av en väldigt krämig och mild yoghurt. På denna lilla skapelse pudrade jag kanel och åt tillsammans med några paranötter. Allt som allt är det knappt en deciliter av det hela och jag tror att mycket av vår hälsa bottnar i detta med mängden vi äter. Lite men gott! För mycket är inte bra, oavsett vad det är.

Nu får vi hoppas att jag tål denna lilla portion yoghurt!

5 kommentarer:

  1. Åh jag vet hur det är!! jag har hela mitt liv varit laktosintolerant, vilket idag inte är något problem eftersom det är lite av en inne-grej, varenda kvinna säger sig vara det idag ju;)
    Men, av någon anledning ääälskar jag alla mejeriprodukter!! Men är det inte bättre att äta/dricka laktosfritt? får för mig att det är mindre socker i. jag gillar att det nu kommer mer och mer alternativa produkter, som man alltsom oftast hittar bland "specialhyllan", där jag ändå letar eftersom jag är vego.

    jag har dock helt kört fast nu. går inte ner ett gram, motivationen blir att svikta...jag mådde så bra första veckorna, men nu är det bara jobbigt och tråkigt, har tröttnat på lax och känner mig "protein-stinn"...
    tränar 3-5 gånger i veckan, börjar ge liiite resultat på armar och lår..men rumpan,magen..
    hur hittar man tillbaka till motivationen? och självförtroendet??

    /Linnea

    SvaraRadera
  2. Hej Linnea!
    Jag kan inte äta laktosfritt eftersom det är mjölkproteinet jag är allergisk mot. Och det finns fortfarande kvar i laktosfria produkter. Det är inte någon större skillnad i kolhydratinnehåll, även om laktosen är borttaget. Dessutom är det vits att inte använda sig av de laktosfria varor som är light, men det visste du förhoppningsvis.

    Jag tror att du ska satsa lite mer på kokosfett. Det ökar fettförbränningen. Steka i och ta lite extra, 2 msk i kaffe eller te. Satsa på ägg och gröna grönsaker för mer fräschör!
    Vad har du för intag av kolhydrater under en dag?
    Hur mycket du än gillar mjölkprodukter så kan just detta göra att vikten inte rör sig så mycket neråt.

    Sedan är det helt ok med platåer, kroppen måste anpassa sig. Hur mycket övervikt har du? Låt det ta tid och se det som ett sätt att ändra dina matvanor för resten av livet. Är det saker som du tycker är jobbiga att leva med i vardagen, matmässigt, så är det bättre att ta det lite mindre strängt och kunna leva med det istället.

    Lycka till och hör gärna av dig igen!
    Hälsningar, Klara

    SvaraRadera
  3. Jag använder aldrig light-produkter what so ever, har aldrig gjort, tror inte på sånt...

    Det där med kokos var intressant. Menar du att man kan steka i det ist för smör eller olja (steker nästan alltid i smör, tycker olja blir otäck i smaken när det blir så varm)? Nån speciell eller kan man köpa det där silvriga paketet? Bor i Malmö så det finns ju mååånga österländska butiker som kanske har bättre alternativ..

    jag tappade en hel del första 2 veckorna..men har ett självförtroende som är väldigt känsligt, så har inte vägt mig sedan dess (började för 6 veckor sedan typ), men märker väldigt tydligt på min kropp när jag går upp och ner.
    När jag började vägde jag 84 och jag är 168..siktar på att väga 70 så småningom..
    jag äter inte speciellt med kolhydrater, inge bröd eller pasta osv. håller mig till nötter som snacks och mellanmål, gör egen müsli med rostade nötter och frön med kanel och egna energi-bars.

    Mådde så himla bra i början. men gissar att det bara är en svacka..är inte alltför sträng,dricker rödvin om jag vill och tar en bit 70% choklad nån gång i veckan, jag måste ju leva också..

    Tack för att du svarar personligt!!

    /Linnea

    SvaraRadera
  4. Din blogg verkar intressant! Jag och min kompis har ett projektarbete om GI-metoden och undrar om du har lust att svara på några frågor via min mail som är: helena.troedsson@live.com
    Ha det bra sålänge! Mvh: Helena

    SvaraRadera
  5. Linnea, kokos ska du köpa i hälsokost och inte i vanlig butik (alltså det silvriga paketet). Den silvriga kokosen är för hårt processad. Kokosfett innehåller bra fettsyror som ger energi men sedan också smörjer våra leder. Den används till det den behövs helt enkelt och lagras inte i våra fettdepåer.

    Jag tycker din mathållning verkar bra, så du ska bara ha lite TÅLAMOD! :-) Du får tänka att du i vilket fall som helst gör din kropp en tjänst genom att ge den bra råvaror och bra mat!!!!! Så ska du se att det kommer att ändra sig snart igen. Kroppen kan vara jätteseg, speciellt om man har dragits med sin övervikt ett tag och kanske också jojobantat i sitt liv!

    Så håll ut!

    SvaraRadera