fredag 25 september 2009

Rödbetssoppa med kikärtor


Idag är jag sannerligen lite mosig. Två 4-timmars tågresor inom ett dygn, svårt att sova, stress och anspänning sätter sina spår! Jag blir bättre och bättre på att hantera det, och jag är egentligen inte så nervös när jag väl är där. Men efteråt känns det som att jag varit i en bubbla och det tar ett tag att komma ur det. Helgen kommer nog att vara ganska lugn. I kväll blir det lite "vitt vin och räkor" tror jag, och i morgon har jag och en kompis anmält oss till en loppis här i byn. Vi ska sälja flickornas urvuxna kläder ... förhoppningsvis! På söndag blir det en tur till Österlen.

Till lunch gjorde jag soppa.

3 vitlöksklyftor
3 msk olivolja
5 rödbetor
200 g vitkål
vatten så att det täcker
kokta kikärtor
salt och peppar
vitvinsvinäger
krossade korianderfrön, 1 msk
1 dl grädde, soja eller vanlig

Riv vitlök och fräs med olivolja. Skala och riv rödbetor och vitkål, gärna grovt i en matberadare. Det går snabbt. Annars är det bästa att ta så små bitar som möjligt så går det fortare att koka. Lägg i kastrullen med vitlöken och täck med vatten. Låt koka ca 10 minuter eller mer. Smaka av med salt och peppar. Det kan behövas kanske en matsked salt när man inte använder buljong. Ta lite i taget och smaka av. Tillsätt 1 eller 2 teskedar vinäger för att få upp syran. Krossade korianderfrön passar bra till men är inte nödvändigt. Lägg i kikärtorna och låt de bli varma. Runda av med lite grädde.

Dekorera med bladpersilja eller någon annan färsk ört.

Foto Hans Desser

3 kommentarer:

  1. Tittade precis på tv-inslaget, det såg jättegott ut!
    Ha en skön helg
    Kram

    SvaraRadera
  2. Såg dig på tv och det var så bra!! Har beställt din nya bok och blev riktigt sugen på det du bjöd killarna på i tv...recept i boken? annars på recept.nu såg jag... Blir lite avis på att du fick komma nära Stenmark...mmm...! Ha en skön helg och glöm inte en liiiiten joggingtur! ;)

    SvaraRadera
  3. Recepten finns i nya boken!
    Ja, Stenmark har alltid varit min favorit, så det passade fint. Alla killarna var väldigt trevliga, men jag stod mest i köket och stressade så det blev inte mycket småprat.
    I morgon blir det jogg, i gårkväll var jag på gympa!

    SvaraRadera