torsdag 3 september 2009

En 5 år gammal text som jag fortfarande står för


Så här skrev jag i Svensk Bokhandels katalog hösten 2004.
Tänk det är 5 år sedan nu:

Mitt intresse för mat startade tidigt. Hemma har vi alltid lagat riktig mat, även om jag minns en del fiskpinnar och blodpudding i barnaåren, så har det mesta lagats från grunden. Både mamma och pappa stod vid spisen och de har aldrig varit rädda för att prova nya rätter och ingredienser. Vi bodde några år i Peru, när jag och min syster var små, och då lärde vi oss att världen består av annat än köttbullar och potatismos.

Jag kan fortfarande minnas mammas frukost i Lima - en halv papaya, ungefär tre gånger så stor som här, med pressad lime över. Vi fick prova len, mild avokado, söta och lite steniga kaktusfrukter och den speciella örten koriander långt innan den fanns i våra svenska butiker. Även marinerade oxhjärtan på spett tillagade på rökiga utomhusserveringar åt vi med god aptit. Men det var bara pappa som ville smaka de stackars grillade marsvinen!

Åren gick och jag började resa på egen hand. Mest minns jag maten i Italien och Grekland. Det första mötet med en riktigt god pasta eller ett fat med parmaskinka, salami, grönsaker och oliver. För att inte tala om den fantastiska tsatsikin på en liten uteservering högt upp i byn på grekiska ön Mytilini. Vi återvände kväll efter kväll bara för att få smaka på den vita, krämiga och perfekt avsmakade röran.

Mat är spännande och inspirerande och även på hemmaplan har vi möjlighet att skapa matkultur. Visst är det underbart att vara ute och resa, men även till vardags behöver vi äta rolig, god och nyttig mat.

Många för även en ojämn kamp mot vågen och letar efter en mirakelkur för att gå ner i vikt. Det är svårt att avstå från det goda i livet och vi får inte ekvationen att gå ihop. När jag hörde talas om hur skadligt sockret och det vita mjölet är för vår hälsa och själv slutade med det öppnade sig en helt ny värld för mig. Nu kunde jag äntligen äta gott och samtidigt gå ner i vikt. Visst är det en del man får avstå ifrån, men efter ett tag saknade jag det inte alls. Det fanns så mycket jag fick äta i stället och som gjorde det roligt att laga mat. Jag tycker om att hitta på egna rätter och ganska snart kom idén att göra en kokbok.

Eftersom jag är grafisk formgivare och min man Hans är fotograf kunde vi jobba tillsammans med detta projekt. Jag vill visa hur man på ett enkelt sätt kan laga både god vardagsmat och inspirerande festmåltider. Min tanke är också att det till stor del ska vara mat som vi känner igen.

Steget ska inte kännas så långt när man vill göra en förändring i livet. Det ska i stället vara roligt att laga mat som är bra för både kropp och själ.

Foto: Hans Desser

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar