tisdag 1 september 2009

Bondbönor och annat





Efter mitt radioframträdande åkte jag till Özen All-frukt som också ligger i Malmö. Det är som jag säkert skrivit innan för det mesta en trivsam upplevelse att handla där. När det är fräscht och de har mycket att välja på.

Jag köper nästan bara grönsaker, idag blev det 8 minigurkor, 2 vanliga gurkor, 4 broccoli, 2 blomkål, 3 paprika, 2 aubergine, 3 stora zucchinis, 2 knippor rödbetor, en näve bondbönor, 1 rödkål, 1 påse rödlök och så 1/4 stor vattenmelon, typ 2 kg på gränsen till övermogna bananer (för 10 kronor, tänkte steka till Tora i kväll och sedan frysa in i bitar till smoothie) och några nektariner. + en stor stark korv med 90 % kött och inga konstiga tillsatser, ett danskt rågbröd, majonäs och fikonmarmelad. Allt detta för 306:-.

Visserligen var inget ekologiskt men eftersom jag handlar där högst varannan månad och jag ändå inte hittar så mycket ekologiska grönsaker hemma så får jag leva med det.

Jag kokade rödbetorna och gjorde en egen majonäs (trots att jag köpt en färdig men plötsligt var jag sugen på att göra det). Detta blev en rödbetssallad som vi åt på en skiva fullkornsbröd. Bondbönorna tog jag ur dess skidor och då tog jag den första bilden. I Solens mat härom dagen åt de dessa råa och det skulle väl kunna funka. Jag smakade men tyckte att jag ville prova att koka dem. Sagt och gjort och då insåg jag att de ska skalas en gång till. Då kom de små gröna bönorna fram och dessa fräste jag sedan snabbt i olivolja och riven vitlök. Vi åt detta tillsammans med svärmors goda kalops.

1 kommentar:

  1. Ja, en ekologisk affär i Lund hade inte varit helt fel, frågan är om folk är intresserade, priserna är ju lite högre än på andra varor.
    Özen All-frukt måste jag åka till nästa gång jag åker till Malmö, det ligger väl vid Bryggeriet?
    Ha det bra
    Kram

    SvaraRadera