fredag 5 februari 2010

Två soppor



Gårdagens och dagens. Gott med varm soppa nu när det är kallt och ruggigt. Fast nu på fredagen är det sol här i Svedala. Dessutom töar det lite smått ... tjoho!!

I onsdags kväll åt vi ångkokt torsk med bland annat spenatsås. Det var ganska mycket över så jag gjorde helt enkelt en soppa på det på torsdagen. Spädde med vatten, saltade, tog lite mer sojagrädde (går bra med vanlig grädde eller crème fraiche), peppar och lite malen muskotnöt som passar bra till spenat. Till det kokt ägg och stekta korvslantar. Är man vegetarian går det bra att ta lite bönor och blanda ner.

För en stund sedan åt vi broccolisoppa till lunch. I går kokade jag buketterna på en broccoli till middagen, men sparade stammen tillsammans med den andra broccolin jag hade köpt (2 för 15!). I dag började jag med att koka stammarna skurna i skivor och efter ca 2 minuter la jag i buketterna. Jag hade inte vatten så att det täckte, men det blir bra kokt av ångan också. Jag vill gärna använda kokvattnet i soppan så då får det inte vara för mycket. När broccolin var mjuk mixade jag med stavmixer och tillsatte ca 2 msk crème fraiche. Ja, jag äter inte mjölkprodukter, men en sådan liten mängd verkar inte ha någon inverkan på mig! Salt, peppar, lite pressad citron och lite riven vitlök. Stekta laxtärningar till.

Riktigt gott!

Trevlig helg!

I kväll ska jag göra kyckling i lergryta och ugnsbakade rotfrukter. Oliver har jag köpt och lite sorbet till efterrätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar