måndag 1 februari 2010

Näringsrikt och gott!


Denna soppa har ni sett förr det vet jag, men den tål att upprepas! Koka röda linser, 2 dl ungefär och 4 dl vatten, i en kastrull. Hacka en gul lök och fräs i en lite större kastrull. Olivolja eller smör går bra. Skala och skär ett par morötter i bitar. Tillsätt morotsbitarna i lökhacket och fyll på med vatten. I dag tog jag en tärning med ekologisk kycklingbuljong också.

Koka till allt är mjukt. Häll vattnet av linserna och lägg ner lins-moset i kastrullen med morötterna. Mixa slätt och tillsätt lite kokosmjölk. Man kan ta hela burken om man vill men idag tänkte jag frysa in lite bananer till kvällens efterrätt. Mixade frysta bananbitar med kokosmjölk.

Soppan kryddade jag med lite malen spiskummin och chiliflakes. Till detta en knäckeskiva med mosad avokado med lite salt och citron. Allt lilla kroppen behöver!

I dag har vi nästan plusgrader här och jag hoppas verkligen att det blir lite varmare snart.

2 kommentarer:

  1. Ja och jag hoppas att snön försvinner jäkligt snabbt, börjar verkligen tröttna på vintern nu.

    Soppan ser god ut!

    Ha det bra
    Kram

    SvaraRadera
  2. Ja, vi är inte skapta för snö i dessa mängder, vi skåningar! Börjar nästan känna mig lite panikslagen snart!

    Kram!

    SvaraRadera