måndag 22 februari 2010

Lamm med bönsallad


I lördags när vi hade vänner här lagade jag en lammstek. 75-100° i ugnen, tog kanske 2 timmar. Gör alltid helt kött i ugn med min ugnstermometer. Larmet på rätt sluttemperatur, så kan man göra annat under tiden. Rätt innertemperatur på lamm är enligt mig mellan 56 och 60°. Jag hade proppat vitlök, rosmarin och citron i steken och saltat och pepprat ovanpå. Till detta åt vi ugnsbakade morötter och potatis + pesto på pinjenötter, rucola, olivolja, citron, salt och peppar. Chèvrekräm, dvs chèvre och en halv liten burk med crème fraiche. Salt och peppar och lite färsk timjan.

Nu i dag fick jag äta lite rester av det goda lammet, och tog därtill en vitkål-bönor-avokado-rödlök-sallad och en klick av peston som blev kvar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar