måndag 1 november 2010

Proteinsatsning


Jag har ökat på proteinet ett tag för att gå ner ett par kilo. Hade min bästa vikt för ett år sedan ungefär. 71 kilo på mina 1,76. Kändes alldeles perfekt. Nu har jag lagt på mig och i slutet av sommaren började jag närma mig 77 kilo. Fortfarande en helt normal vikt, men många av mina nya kläder passar inte lika bra längre och jag känner mig tung. Jag har lagt manken till med morgonpromenader och kommit iväg på ganska många gympapass. Nästan slutat med bröd (även fullkorn) och äter inte ens ibland pasta, ris, potatis. Inte så mycket bönor heller, men det ska jag återinföra sedan.

Middagarna är ungefär som på de föregående inlägg. Mer protein och så grönsaker till det. På tre veckor har jag gått ner två kilo och ska försöka få bort de andra 4 fram till jul. Då brukar det alltid bli lite plus, även om jag i år ska försöka skärpa till mig! ;-)

Protein gör mig verkligen mätt, och min kropp blir lugn som en filbunke. På morgonen äter jag äggröra med två skivor skinka, en avokado om jag har hemma. Har bakat LCHF-brödet som jag kan ta till mellanmål, men jag är sällan hungrig innan lunch. Kött, kyckling eller fisk med grönsaker till lunch och samma till middag. Kanske en banan med sojayoghurt till mellanmål på eftermiddagen och bananen är väl det enda som är utanför lågt GI. Men det funkar med den takten jag siktar på och jag känner mig nöjd.

I helgen drack jag några glas vin och åt två småkakor på bagravningslunchen (annars var det lax, parma, sallad, ost och jag skippade bara brödet) och fyra rutor mörk choklad sammanlagt. Oliver som fredagssnacks och faktiskt ett par nävar hemmapoppade popcorn. Lite ost efter maten på lördagen, men inga kex förstås. Jag gick inte ner något fredag-måndag, men å andra sidan inte upp något heller. Fick stå emot ett och annat och jag var ganska måttlig med det mesta, men jag måste säga att det inte störde mig. Jag försöker undvika mjölkprodukter, men åt som sagt lite fin dessertost på lördagen och lite i fredags.

Fortsättning följer.

4 kommentarer:

  1. Hej Klara!

    Lycka till och jag håller tummarna för dig. Intressant blir det att läsa hur du gör och vad du äter för att gå ner. Själv tappar jag motivationen att anstränga mig för oavsett vad jag äter så har jag så stora besvär med min mage och inget verkar hjälpa. Min kropp är ur balans p.g.a. det och då kan man inte heller gå ner.

    Ha det gott!

    Kram
    Kasia

    SvaraRadera
  2. Riktigt intressant att läsa. Jag försöker också gå ned i vikt med ungefär samma metod som du, ingen pasta, ris eller potatis och minmalt med bröd. Mycket protein men jag äter däremot mjölkprodukter. Varför utesluter du dem?

    Ska bli spännande att läsa det du äter, man får så mycket inspiration av andra.

    Hälsningar
    Nina

    SvaraRadera
  3. Tack Kasia! Hoppas du snart får ordning på din mage. Har du haft någon som undersökt dig så att det inte är något du kan få hjälp mot?

    Nina: Jag uteslöt mjölkprodukter eftersom jag hade problem med acne. Läste på Sanna Ehdins blogg att det kunde vara mjölkproteinet som orsakar eksem, finnar osv. Det hjälpte ganska bra och dessutom gick jag ner 5 kilo. Kilon jag inte blivit av med de senaste 20-25 åren. Kan alltså inte minnas när jag vägde 71 kilo senast. Typ innan jag blev nojig över vikten. ;-)

    Jag tror min kropp funkar bättre utan de flesta mjölkprodukter. Lite vällagrad ost kan gå. Och det är ju det som är godast!

    SvaraRadera
  4. Bra jobbat! Jag borde hänga på ... Skulle sitta fint med ett par, kanske tre kilo ner i lagom till jul.

    /Maria

    SvaraRadera